YLEISTÄ VENEILYSTÄ

Liikkuessasi veneellä – rannalla ja satamissa

 

• huolehdi, että sinulla on veneen suosituksen mukainen moottori
• kuormita veneesi oikein
• tuulessa: hidasta ja käännä keula vasten aaltoja
• älä aiheuta veneen aalloilla tarpeettomasti häiriötä muille tai luonnolle
• vältä tarpeetonta aallokon muodostamista tullessasi laituriin

Miekojärvellä satamaan tullessa on sekä nopeusrajoitus että aallokon (peräaallon) muodostamisen kieltomerkki

Mitä mukaan veneeseen

• Miekojärven veneilykartta
• kompassi tai GPS
• ensiapuvälineet
• hätäraketti
• taskulamppu
• tulentekovälineet
• evästä
• kunnon vaatetus
• puukko
• työkaluja moottoriongelmiin
• varapolttoainetta

Veneilykartta

Onnistuneen veneilyretken edellytys on, että tunnet vesistön jossa liikut tai sinulla on käytössä hyvä alueen kartta. Miekojärvestä on tehty veneily- ja ulkoilukartta (1:30 000). Kartasta löydät Metsähallituksen virkistyspalvelut: laavut ja kämpät sekä kuntien omistamat satamat ja rantautumislaiturit, nuotta-apajat, yksityiset palvelut jne. Vuonna 1993 tehdyn kartan paperinen painos on loppunut, mutta voit tilata räätälöidyn Miekojärven veneilykartan Karttakeskuksen Karttakaupasta: http://www.karttakeskus.fi/palvelut/kartat-ja-karttatuotteet/

Miekojärven veneilykartta löytyy myös karttaplotteriin sopivana numeraalisena karttana: 01TOPO Finland v4 PRO karttakortti

Venereittien viitat

Viittoja eli reimareita käytetään kulkuvesillä merenkululle vaarana olevien esteiden kuten karien, matalikkojen, hylkyjen tms. merkitsemiseen eli kulkuväylien viitoittamiseen. Viitoitus perustuu kahteen perusjärjestelmään, kardinaalijärjestelmään (ilmansuuntien mukaiseen) ja lateraalijärjestelmään (väylän sivun mukaiseen). Kardinaalijärjestelmässä viitta osoittaa turvallisen puolen ilmansuunnan suhteen. 

Lateraalijärjestelmässä on samalla puolella kulkuväylää aina samanlainen viitta. Selvitä, mikä on väylän lateraalisuunta. Se on merkitty merikorttiisi.


Pohjoisviitta: Väylä sijaitsee viitan pohjoispuolella.
Muistisääntö: Kartion kärjet osoittavat ylöspäin eli karttapohjoiseen.
Länsiviitta: Väylä sijaitsee viitan länsipuolella.
Muistisääntö: Huippumerkin ”uuma” on hoikka.
Itäviitta: Väylä sijaitsee viitan itäpuolella.
Muistisääntö: Huippumerkin ”uuma” on tukeva.
Eteläviitta: Väylä sijaitsee viitan eteläpuolella.
Muistisääntö: Kartion kärjet osoittavat alaspäin eli karttaetelään.

Kartion kärjet osoittavat kussakin viitassa mustan raidan sijoituksen.

Lateraalimerkit (kun kulkusuunta on satamaan)
Oikeanpuoleinen viitta: väri vihreä
Vasemmanpuoleinen viitta: väri punainen

Karimerkki: Musta runko, jossa yksi tai useampia punaisia vaakaraitoja. Huippumerkki: kaksi mustaa palloa. Viitan saa sivuuttaa joka puolelta.
Turvavesimerkki: Punaiset ja valkoiset pystysuorat raidat.
Huippumerkki: yksi punainen pallo. Merkki osoittaa, että kaikkialla merkin ympärillä on kulkukelpoista vettä. Osoitetaan esim. väylän keskialuetta tai keskilinjaa.

Vesillä myrskyn tai sumun yllättäessä?

Jos et ole koskaan veneillyt kovassa aallokossa ja tuulessa tai joutunut sumun yllättämäksi, et osaa kuvitella millaista se on. Ei yksikään veneilyn opas eikä yksikään valokuva pysty välittämään tällaisten tilanteiden todellisia tunnelmia. Kovalla kelillä kaikki tavallisissa oloissa tehtävät toimet muuttuvat hankaliksi ja voimia vaativiksi. Keli on aina liian kova silloin, kun tuuli ja aallokko estävät sinua tekemästä veneelläsi mitä tahdot. Tärkein ohje sumun tai myrskyn yllättäessä onkin: Jos veneesi on turvallisessa ja hyvässä ankkuripaikassa rannan tuntumassa tai suojaisessa satamassa, älä lähde liikkeelle vaan odota myrskyn tai sumun loppumista! Jos olet jo vesillä myrskyn tai sumun yllättäessä, hakeudu välittömästi suojaan ja ohjaa veneesi pois väylältä! Rannalle jääminen ja odottaminen ei ole pelkuruutta tai osoitus huonoista merimiestaidoista. Kokenut veneilijä ei uhmaa luonnonvoimia.

5/5

Sumussa veneily

• Luota kompassiisi.
• Jos et ole varma navigointitaidoistasi, ankkuroi veneesi heti sumun tullen väylän ulkopuolelle.
• Kulkusuuntaasi voit seurata laskemalla 3-4 veneen pituutta köyttä veneesi perästä. Suorana seuraava köysi kertoo, että ajat suoraan.
• Muista, että keväinen sumu saattaa peittää maiseman muutamassa minuutissa.
• Jos sumu yllättää sinut, eikä sinulla ole mahdollisuutta ankkurointiin, merkitse heti sijaintisi merikarttaan. Älä unohda jatkuvaa merkinnänpitoa.
• Järjestä tähystys.
• Kuuntele äänimerkkejä ja anna niitä itse.
• Pidä pelastusliivit ylläsi.
• Nosta tutkaheijastin.

Myrskyssä veneily

• Reivaa purjeesi ajoissa.
• Kiinnitä kaikki irtain tavara.
• Tarkista turvavarusteet, ota ankkuri käsille, airot tai mela esille.
• Keitä lämmintä juotavaa termospulloihin.
• Jos olet lähellä rantaa, hakeudu lähimpään suojasatamaan, jonne pääsyn täytyy olla mutkatonta. Ellet pääse rantaan turvallisesti, pysyttele mieluummin avoimilla vesillä; tarvitset liikkumatilaa.

Ennakoivat toimet:
• Seuraa sään kehitystä.
• Harjoittele mies yli laidan -tilanteita. • Pidä navigointivarusteesi kunnossa, muista eksymätaulukon laadinta.
• Pidä aina pelastusliivit ylläsi.
• Muista, ettei turvavarusteista ole mitään hyötyä, ellei niitä osaa käyttää.

Kiinnitäthän veneesi huolellisesti

Yksi veneilijän keskeisiä perustaitoja on osata kiinnittää veneensä laituriin luotettavasti. Niin, että se itse ei vahingoitu eikä se aiheuta vaaraa muille aluksille. Toisin kuin useimpia muita veneilytoja, tätä osaamista tarvitaan jo siihen, että vene ylipäätänsä on satamassa, vaikkei se edes liikkuisi sieltä mihinkään.

Laitasuojat eli lepuuttajat ja niiden käyttö

Laitasuojat eli lepuuttajat suojaavat omaa sekä muiden veneitä kolhuilta. Alle 8-metrisessä katsastettavassa veneessä on oltava neljä ja sitä pidemmässä kuusi laitasuojaa. Lepuuttajaa kiinnitettäessä sen kiinnitysnarun tulee olla paksuudeltaan 8-12 mm sekä pituudeltaan 1-1,5 metriä. Turvallisuussyistä kiinnitysnaru tulee kiinnittää täyttökorkin vastakkaiseen päähän. Vesirajan alapuolelle jäävään päähän sidotaan paino. Laitasuojat voidaan myös ripustaa vinottain, mikäli veneen kiinnityspaikka on hankala, eikä kohtisuoraan ripustaminen ole mahdollista.

Muut huomioon otettavat seikat ennen veneen kiinnittämistä

Ennen ensimmäistä kiinnityskertaa kannattaa opetella tekemään paalusolmu, mikäli se ei ole tuttu entuudestaan. Paalusolmu on luja ja pitää veneen paikallaan varmimmin. Ennen veneen kiinnittämistä on varmistuttava, että kiinnitysköydet ovat ehjät sekä riittävän vahvat veneen painoon ja kokoon nähden. Kunnon köysi kestää myös kulumista ja auringon paahdetta. Rikkoontuneet köydet kannattaa vaihtaa uusiin välittömästi ja päällisin puolin ehjän näköiset köydetkin säännöllisin väliajoin, jotta veneen turvallinen kiinnitys voidaan varmistaa.

Joustimet säästävät kiinnitysköysiä, laiturin kiinnikkeitä sekä veneen knaapeja. Kiinnitysköysissä suositellaan käytettäviksi metallisten joustinten asemasta kumisia joustimia, jotka ovat armollisempia köydelle ja jotka eivät katkeile yhtä helposti kuin metalliset. Myös hankaussuoja on hyvä hankinta, sillä se suojaa veneesi parraslistaa ja pintaa köyden aiheuttamilta hankausjäljiltä.

Miten kiinnitetään – Erilaisia veneen laituriin kiinnitystapoja

• kapeiden aisojen väliin
• peräpaalujen väliin
• poijun ja laiturin väliin
• päällä käveltävään aisaan

 

Lähde: Espoon merikoulu
Lisää oikeanlaisten köysien valinnasta löydät: https://www.espoonmerikoulu.fi/materiaalipankki/koydet/

Yhteystiedot

Miekojärven Veneseura
Sinetänrinteentie 42,
97220 SINETTÄ
 0400 179 024 / sihteeri Seppo Joona
seppo.joona (@) pp.inet.fi

Kommodori:
Jukka Sirkkala
 0400 228 590
jukka_sirkkala (@) msn.com